Laadstations en laadpleinen voor elektrische auto’s

Van een enkele wallbox-lader tot een laadplein met meerdere laadstations: KSO realiseert altijd de
ideale oplaadoplossing voor particulieren, bedrijven, VVE’s, gemeentes en projectontwikkelaars.

Specialistische kennis en ervaring vereist

Het installeren van laadstations voor elektrische auto’s is bepaald geen sinecure en vergt veel specialistische kennis van onder meer elektrotechniek en wet- en regelgeving. Bij KSO zit dit – meer dan – goed. We hebben de afgelopen jaren namelijk al talloze laadstations geïnstalleerd voor alle mogelijke soorten klanten.

Laadoplossing voor iedere behoefte

Iedere oplaadaanvraag vereist maatwerk. Bij elk project denken wij na over de volgende aspecten:

Vrijstaande laadpaal of wallbox-lader

Aan straat of op parkeerplaatsen is een vrijstaande laadpaal vaak het beste. Kan de elektrische auto dichtbij een muur worden geparkeerd? Dan is een wallbox-lader ideaal, die niet veel ruimte in beslag neemt, wat subtieler oogt en vaak wat goedkoper is.

Laadsnelheid

DC-laders kunnen sneller laden dan AC-laders: in zo’n 20 tot 60 minuten kun je de auto opladen. De installatie van een DC-lader heeft echter meer om handen, in veel gevallen moeten we de bestaande elektrische infrastructuur aanpassen.

Slimme functionaliteiten

Laadstations kunnen slimme functionaliteiten hebben. Zoals bediening met een pas of een smartphone-app, op afstand storingen verhelpen of software-updates uitrollen, loadbalancing tussen verschillende laadpalen die bij elkaar staan, bidirectioneel laden en integraties met andere systemen.

Laadplein: meerdere laadstations bij elkaar

KSO legt regelmatig laadpleinen aan voor klanten in of bij bijvoorbeeld appartementencomplexen, (betaalde) parkeergarages en zorginstellingen. Een laadplein is een locatie met meerdere laadstations. Voor een laadplein is slechts één netaansluiting nodig. Daardoor kunnen we een laadplein ook makkelijk koppelen aan lokaal opgewekte energie. Nog een groot voordeel: een laadplein kunnen we relatief eenvoudig uitbreiden als de vraag toeneemt.

Vermogen oplaadpunten

Het vermogen van de verschillende laadstations is vaak een ingewikkeld vraagstuk, waar KSO dankzij bijna twintig jaar ervaring in de elektrotechniek uitgebreid over kan adviseren. Een mogelijke oplossing is het verzwaren van de netaansluiting.

Kosten laadplein

De prijs van een laadplein wordt hoofdzakelijk bepaald door het aantal en het type laadpalen, de kosten voor installatie (denk ook aan het plaatsen van verdeelkasten en het verzwaren van de netaansluiting) en extra opties zoals een zonnecarport en een energieopslagsysteem. Daarnaast geldt: hoe korter de afstand tot het net, hoe lager de kosten.

Niet altijd volle vermogen

Een laadplein heeft niet altijd het volle vermogen nodig. Via slimme laadoplossingen kan het vermogen op een handige manier over de verschillende aangesloten auto’s worden verdeeld. Merk je dat je tegen vermogensbeperkingen aanloopt? Dan kun je de netaansluiting verzwaren. Het kan handig zijn om de infrastructuur hier in een eerder stadium op voor te bereiden.

Zonnecarport en/of energieopslag

Een zonnecarport is een carport met zonnepanelen op het dak. Dit is een mooie oplossing voor laadpleinen die buiten liggen, aangezien het laadplein (deels) zijn eigen stroom opwekt én de auto’s beschermd worden tegen weersinvloeden als regen, sneeuw en hitte. Is het laadplein geïntegreerd met een lokaal opweksysteem? Mogelijk is een energieopslagsysteem dan een interessante optie.

Altijd binnen 5 stappen tot de beste oplossing

Op basis van jarenlange ervaring met het installeren van laadstations en laadpleinen voor onder meer particulieren, bedrijven, VVE’s, projectontwikkelaars, gemeentes en CPO-opdrachtgevers, hebben wij een stappenplan ontwikkeld. De volgende 5 stappen garanderen de beste maatwerkoplossing.

Vooronderzoek en inspectie ter plekke. We spreken al je wensen en eisen door, praten over je budget, inspecteren de locatie en informeren je uitgebreid over zowel de mogelijkheden en de voor- en nadelen van bepaalde keuzes als het kostenplaatje en de toekomstbestendigheid van de verschillende opties.

Ontwerp en planning. Op basis van alle wensen en eisen stellen we het ontwerp op. Hoeveel en welk type wallbox-laders of laadpalen gaan we aanleggen? Wat moet er worden veranderd aan de huidige elektrotechnische infrastructuur? In dit stadium stellen we ook de planning op.

Installatie. In deze fase vinden onder meer (graaf)werkzaamheden voor de bekabeling en de fundering plaats, we leggen de bekabeling aan, verzorgen de aansluiting op het elektriciteitsnet, installeren de laadstations en randapparatuur én we testen de installatie op veiligheid en functionaliteit.

Ingebruikname en training. Als de installatie voldoet aan de KSO-standaard, die optimale veiligheid en kwaliteit garandeert, wordt het laadstation of het laadplein in gebruik genomen. Waar nodig, trainen we beheerders op het gebied van onder meer onderhoud en veiligheid.

Onderhoud en beheer. Afhankelijk van de contractuele afspraken, neemt KSO het onderhoud en het beheer van het laadstation of het laadplein voor rekening. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit jaarlijks het systeem updaten en de aardlekschakelaar testen, maar ook uit monitoring van (de prestaties van) het laadplein op afstand.

KSO’s laadplatform: onderling verrekenen wordt kinderspel

KSO levert een softwareplatform, dat is ontwikkeld door een gerenommeerde softwarepartij, voor het onderling verrekenen van het afgenomen aantal kWh. Goed om te weten: dit laadplatform kunnen we standalone leveren, dus ook aan klanten waar we geen laadstation voor hebben aangelegd.

Verrekening voor VVE’s

Stel, het laadplein wordt beheerd door een VVE. Sluiten we de laadstations aan op de algemene kast van het gebouw? Dan wordt de VVE gecrediteerd voor de laadkosten, waarbij alle bewoners automatisch worden gefactureerd voor de laadkosten die ze hebben gemaakt. Het grote voordeel: je hoeft dus niet 20 laadpalen te hebben voor 20 appartementen. Nee, dankzij slimme identificatie- en verrekeningsmethodes volsta je met slechts een paar gedeelde laadpalen.

Verrekening voor werkgevers en werknemers

Het laadplatform kan ook handig zijn voor werkgevers en werknemers. De werknemer identificeert zich bij de laadpaal via bijvoorbeeld een laadpas, RFID-tag of mobiele app. Op basis van de hoeveelheid afgenomen energie en het tarief berekent het platform het totale bedrag voor de laadtransactie. Dit bedrag kan automatisch worden verrekend met de werkgever, die het bijvoorbeeld kan inhouden op het salaris van de werknemer.

Alles onder één dak met KSO

KSO, een partner van Energiecoöperatie Dordrecht, heeft als allround elektrotechnisch bedrijf met bijna twintig jaar ervaring oog voor het totale plaatje. 1-fase versus 3-fase en krachtstroom, verzwaren van de netaansluiting, een aparte stroomgroep aanmaken, berekenen hoeveel verlies er plaatsvindt op de kabel… Het is voor ons allemaal gesneden koek: alle kennis hebben we in huis. En we hebben alles al een keer eerder gedaan.

Fysieke schouw

Wij komen altijd eerst langs voor een onderzoek op locatie. Hoe ziet de huidige elektrotechnische infrastructuur eruit? Wat is de actuele en gewenste elektrische capaciteit? Waar moeten de laadstations worden gesitueerd, wat zijn de bodemkenmerken en wat is de veiligste en efficiëntste route voor de kabels? Bovendien kunnen we zo alle eisen en wensen met de klant bespreken en een (realistische) planning maken.

Fysieke schouw

Wij komen altijd eerst langs voor een onderzoek op locatie. Hoe ziet de huidige elektrotechnische infrastructuur eruit? Wat is de actuele en gewenste elektrische capaciteit? Waar moeten de laadstations worden gesitueerd, wat zijn de bodemkenmerken en wat is de veiligste en efficiëntste route voor de kabels? Bovendien kunnen we zo alle eisen en wensen met de klant bespreken en een (realistische) planning maken.

Offerteaanvraag

Vul het formulier in voor de offerteaanvraag voor laadstations- en pleinen.